Top

Η σπουδαιότητα του σιδήρου για τον οργανισμό μας!

Lifezone.gr / Διατροφή  / Αφιερώματα για Θέματα Διατροφής  / Η σπουδαιότητα του σιδήρου για τον οργανισμό μας!
lifezone.gr article i spoudaiotita tou sidirou gia ton organismo mas

Η σπουδαιότητα του σιδήρου για τον οργανισμό μας!

Ο σίδηρος είναι ένα απαραίτητο ανόργανο στοιχείο, το οποίο παίζει σημαντικό ρόλο στον μεταβολισμό, στην αναπαραγωγή και στην ωρίμανση των κυττάρων.

Συμβάλλει στην παραγωγή της αιμοσφαιρίνης, η οποία με τη σειρά της επηρεάζει τα ερυθρά αιμοσφαίρια που μεταφέρουν το οξυγόνο σε όλο το σώμα.

Μεγάλο ποσοστό του πληθυσμού και ιδιαίτερα οι γυναίκες αντιμετωπίζουν έλλειψη σιδήρου που πολύ συχνά οδηγεί σε σιδηροπενική αναιμία. Πάνω από 37% του γυναικείου πληθυσμού παγκοσμίως παρουσιάζουν έλλειψη σιδήρου και πάνω από 40% των γυναικών σε κύηση.

Γιατί είναι τόσο σημαντικό ο σίδηρος για τον οργανισμό μας;
Όπως αναφέρθηκε παραπάνω ο σίδηρος είναι απαραίτητος για τη φυσιολογική λειτουργία συνολικά του οργανισμού και του μεταβολισμού μας. Σύμφωνα με την EFSA, ο σίδηρος συμβάλλει:

  • στη φυσιολογική γνωσιακή λειτουργία
  • στο φυσιολογικό σχηματισμό των ερυθρών αιμοσφαιρίων και της αιμοσφαιρίνης
  • στη φυσιολογική μεταφορά του οξυγόνου στο σώμα
  • στη φυσιολογική λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος
  • στη μείωση της σωματικής και πνευματικής κόπωσης

Ποιες είναι όμως οι τροφές που παρέχουν σίδηρο;
Τροφές πλούσιες σε σίδηρο:

  • Συκώτι
  • Κόκκινο κρέας
  • Κοτόπουλο
  • Ψάρια
  • Οστρακοειδή
  • Όσπρια
  • Αποξηραμένα φρούτα και ξηροί καρποί
  • Σουσάμι
  • Πλιγούρι βρώμης
  • Ψωμί σικάλεως
  • Λαχανικά (όπως σπανάκι, παντζάρια, αγκινάρες)


Ποια τα πιο συχνά συμπτώματα και οι επιπτώσεις της έλλειψης σιδήρου;
Η έλλειψη σιδήρου αποτυπώνεται πολύ συχνά στο σώμα μας με διάφορα συμπτώματα τα οποία μας επισημαίνουν το πρόβλημα.. Απώλεια μαλλιών, στοματικές άφθες, χλωμό δέρμα, κοιλονυχία (εύθραυστα νύχια), μυϊκή αδυναμία, πνευματική/ σωματική κόπωση είναι ορισμένες μόνο από τις επιπτώσεις της ανεπάρκειας σιδήρου. Επίσης, το χαμηλό ανοσοποιητικό σύστημα συνδέεται άμεσα με την έλλειψη σιδήρου οδηγώντας σε επιρρέπεια σε λοιμώξεις. Πονοκέφαλοι, έλλειψη συγκέντρωσης και ταχυκαρδία πολύ συχνά εμφανίζονται ως αποτέλεσμα της ανεπάρκειας σιδήρου.

Ένα από τα βασικά προβλήματα της κατηγορίας του σιδήρου είναι η δύσκολη απορρόφησή του κυρίως λόγω της αποδέσμευσής του στο στομάχι ή στα κατώτερα τμήματα του λεπτού εντέρου. Η χαμηλή απορρόφηση οδηγεί σε μεγάλο ποσοστό ανεπιθύμητων ενεργειών πιο συχνές από τις οποίες είναι η δυσκοιλιότητα, η διάρροια, στομαχικές ενοχλήσεις, φούσκωμα και ναυτία.

Ακριβώς για τους παραπάνω λόγους, 30% των καταναλωτών  διακόπτουν εντελώς τη χρήση ενώ ένα ποσοστό 44% λαμβάνουν τη θεραπεία με διαλείμματα.


Τι χρειαζόμαστε;
Προκειμένου να αυξήσουμε, λοιπόν, τα επίπεδα σιδήρου και φερριτίνης (αποθήκες σιδήρου)  φροντίζουμε να προσλαμβάνουμε τόσο από τη διατροφή μας όσο και συμπληρωματικά. Κατά μέσο όρο, ο οργανισμός απορροφά το 15-35% του συνολικού αιμικού σιδήρου που προσλαμβάνεται μέσω της διατροφής. Συνεπώς, όσο πιο απορροφήσιμες μορφές σιδήρου επιλέγουμε να λάβουμε τόσο πιο άμεσα θα αυξηθούν τα επίπεδα σιδήρου και θα αποκατασταθεί η όποια έλλειψη.

Συστατικά όπως το φυλλικό οξύ και η βιταμίνη C συμβάλλουν συνεργικά στην αύξηση  της απορρόφησης του σιδήρου, γι’ αυτό είναι καλό να τα συνδυάζουμε με την πρόσληψη σιδήρου!

Σίγουρα επομένως, χρειαζόμαστε μορφές σιδήρου όσο γίνεται περισσότερο απορροφήσιμες με ειδικές τεχνολογίες ιδανικά, ώστε να αυξάνεται η βιοδιαθεσιμότητά του για να πραγματοποιείται η βέλτιστη και σωστή απορρόφησή του και να δούμε άμεσο όφελος από την αύξηση των επιπέδων σιδήρου στον οργανισμό!

Κυριακή Ξενικού
Φαρμακοποιός/Χημικός ΜSc (Inorganic Biochemistry)

 

Βιβλιογραφία:

Tolkien Z, et al. PLOS ONE 201,5 https://doi.org/10.1371/journal.pone.0117383

Pereira D et al BMC Gastroenterol 2014 Jun 4,14:103. doi: 10.1186/1471-230X-14-103.

No Comments

Post a Comment