Top

Οι βιταμίνες κάνουν καλό και στην επιδερμίδα σου

Lifezone.gr / Διατροφή  / Διατροφή για υγεία - ευεξία  / Οι βιταμίνες κάνουν καλό και στην επιδερμίδα σου

Οι βιταμίνες κάνουν καλό και στην επιδερμίδα σου

Η εμφάνιση του ήλιου έχει γίνει αισθητή! Η μέρα «μεγάλωσε», ο καιρός βελτιώνεται συνεχώς, οι περιορισμοί για τις μετακινήσεις ελαχιστοποιούνται και η έκθεσή μας στον ήλιο όλο και αυξάνεται. Όμως, είναι τόσο αθώα τελικά η επαφή μας με τον ήλιο όσο φαίνεται; Τι χρειάζεται η επιδερμίδα μας για να παραμείνει υγιής και λαμπερή;

Η φροντίδα του δέρματος λίγο-πολύ έχει καθιερωθεί κυρίως από τις γυναίκες ήδη από μικρή ηλικία. Ωστόσο, δε θα πρέπει να παραλείπεται και από τους άντρες σε καθημερινή βάση.

Το δέρμα είναι το πιο εκτεθειμένο σημείο του σώματός μας σε εξωτερικούς παράγοντες αλλά και εσωτερικούς, όπως είναι η ηλικία. Τα αποτελέσματα της ηλικίας εμφανίζονται με μείωση της ελαστικότητας του δέρματος, τη χαλάρωσή του, την εμφάνιση ρυτίδων αλλά και την πιο τραχιά υφή.

Μπορούμε να διακρίνουμε την επίδραση που έχει υποστεί το δέρμα μας;

Η εμφάνιση του δέρματος που έχει επηρεαστεί από το χρόνο συνήθως πιο ξηρό, λεπτό και με ρυτίδες ομοιόμορφα, σαν «τσαλακωμένο».
Από την άλλη, το δέρμα το οποίο έχει εκτεθεί περισσότερο από όσο πρέπει σε ακτινοβολία εμφανίζεται πιο δερμάτινο με χονδρές ρυτίδες και άνιση χρωμάτωσή του.

Πώς συνεισφέρουν οι βιταμίνες στην υγεία του δέρματος;

Ακούμε συχνά για την επίδραση των βιταμινών στην εμφάνιση και την προστασία του δέρματος. Όμως τι γνωρίζουμε για αυτές; Ας δούμε μερικές από αυτές:

Βιταμίνη A 

Είναι γνωστή από τα καροτενοειδή, λιπόφιλες ενώσεις, συμπεριλαμβανομένων των λουτεΐνη, β-καροτένιο, λυκοπένιο.
Έχει βρεθεί να λειτουργεί φωτοπροστατευτικά έναντι της ακτινοβολίας UV και της ερυθρότητας του δέρματος. Επιπλέον βελτιώνει την ελαστικότητα του δέρματος, τη λάμψη και την εμφάνισή του, προστατεύοντας και τη γήρανση της επιδερμίδας.

Πηγές: πράσινα φυλλώδη λαχανικά, κίτρινα και πορτοκαλί φρούτα και λαχανικά, όπως καρότο, πεπόνι, γλυκοπατάτα

Βιταμίνη C 

Τη γνωρίζουμε ως τον εξουδετερωτή των ελευθέρων ριζών.
Είναι σημαντική για την παραγωγή και το σχηματισμό του κολλαγόνου, συνεπώς και για την προστασία της επιδερμίδας από τη γήρανσή της και την εμφάνιση ρυτίδων («ζαρώματος»).

Πηγές: φρούτα, πιπεριά, τομάτα, μπρόκολο, κουνουπίδι

Βιταμίνη E 

Πρόκειται για μία λιποδιαλυτή βιταμίνη με την πιο ενεργή μορφή της να είναι η α-τοκοφερόλη.
Γνωστή ως αντιοξειδωτικός παράγοντας και για την προστασία από καταστροφή των κυτταρικών μεμβρανών.

Πηγές: ηλιόσποροι, αμύγδαλα, φουντούκια, κουκουνάρι, αβοκάντο, μάνγκο, ακτινίδιο

Ο συνδυασμός των βιταμινών C και E έχει φανεί να έχει καλύτερα αποτελέσματα και να μειώνει το κάψιμο και την καταστροφή της επιδερμίδας από την έκθεση σε ακτινοβολία UV.

Βιταμίνη D 

Μιλάμε ξανά για μία  λιποδιαλυτή βιταμίνη, γνωστή και ως «βιταμίνη του ήλιου», καθώς παράγεται κυρίως με την έκθεση στον ήλιο. Υψηλότερη συγκέντρωσή της βρίσκεται στα κερατινοκύτταρα και ακανθοειδή κύτταρα του δέρματος και προστατεύεται από την μελανίνη.
Έχει δειχθεί να βοηθάει σε δερματικές παθήσεις όπως η ψωρίαση και η λεύκη.

Πηγές: μανιτάρια, γάλα αμυγδάλου, πορτοκάλι

Κολλαγόνο

Είναι το πιο γνωστό στη σφαίρα της ομορφιάς και οι περισσότεροι, ειδικά γυναίκες, του έχουμε ιδιαίτερη αδυναμία. Αποτελεί περίπου το 30% της πρωτεΐνης του σώματος.
Συμβάλλει στην ελαστικότητα και τη σταθερότητα του δέρματος, αυξάνει το πάχος και την πυκνότητα του, ενισχύει και διατηρεί την υγρασία του δέρματος και την ενυδάτωσή του, μειώνει την εμφάνιση των ρυτίδων και της ερυθρότητας με την ηλικία.

Πηγή: η παραγωγή του αυξάνεται αν ακολουθηθεί μια διατροφή πλούσια σε αντιοξειδωτικά, ωμέγα λιπαρά οξέα και μέταλλα όπως, σελήνιο, ψευδάργυρο, ωμέγα λιπαρά οξέα, βιταμίνες A, C, E, λυκοπένιο

Το ότι οι βιταμίνες κάνουν καλό στην καθημερινότητά μας, με πολλούς τρόπους, το έχουμε πλέον κατανοήσει και δει έμπρακτα. Ωστόσο, θα πρέπει να γνωρίζουμε και τις συνιστώμενες ποσότητες λήψης τους καθώς υπάρχει κίνδυνος για τοξικότητα λαμβάνοντας υπερβολικές ποσότητες.

Μαντώ Αθανασίου
Διαιτολόγος-Διατροφολόγος

ΠΗΓΕΣ:

– Shamloul, N., Hashim, P. W., Nia, J. K., Farberg, A. S., & Goldenberg, G. (2019). The Role of Vitamins and Supplements on Skin Appearance. Cutis, 104(4), 220-224.
– Ohr, L. M. (2018). Ingredients That Hit the Beauty Mark.
– Rittié, L., & Fisher, G. J. (2015). Natural and sun-induced aging of human skin. Cold spring harbor perspectives in medicine, 5(1), a015370.
– Hamishehkar, H., Ranjdoost, F., Asgharian, P., Mahmoodpoor, A., & Sanaie, S. (2016). Vitamins, are they safe?. Advanced pharmaceutical bulletin, 6(4), 467.

No Comments

Post a Comment