Γιατί είναι καλό να τρώμε τροφές που περιέχουν αντιοξειδωτικά;

lifezone giati einai kalo na trwme trofes me antioxeidwtika
Όλοι γνωρίζουμε τον βαθμό που το στρες επηρεάζει την καθημερινότητά μας αλλά...

και ανατροφοδοτείται από αυτήν. Πόσες φορές έχουμε αναρωτηθεί αν υπάρχει τρόπος να το ελέγξουμε ή και να απαλλαγούμε για πάντα από αυτό. Καθημερινά προτείνονται πολλές τεχνικές οι οποίες μας γεμίζουν ελπίδες ότι θα νικήσουμε τον αγώνα με αντίπαλο το στρες.

Όμως δεν δίνουμε μόνο εμείς αυτόν τον αγώνα. Τα ίδια τα κύτταρά μας βιώνουν στρες, το επονομαζόμενο οξειδωτικό στρες. Συγκεκριμένα, το οξειδωτικό στρες, αφορά στη συσσώρευση δραστικών μορφών οξυγόνου (ReactiveOxygenSpecies, ROS), λόγω δυσλειτουργίας του συστήματος απομάκρυνσής τους, με αποτέλεσμα την βλαπτική τους επίδραση σε όλα τα συστατικά του κυττάρου, όπως τις πρωτεΐνες, τα λιπίδια και το DNA.

♦  Υπάρχει τρόπος να το σταματήσουμε;
Δυστυχώς η απάντηση είναι όχι, καθώς είναι συνδεδεμένο με την διαδικασία της αναπνοής.

♦  Υπάρχει τρόπος να το περιορίσουμε;
Η φύση έχει ήδη πάρει τα μέτρα της! Τα κύτταρα διαθέτουν μηχανισμούς ρύθμισης με στόχο την αποκατάσταση ισορροπίας για τη δημιουργία και την αδρανοποίηση των ελευθέρων ριζών. Είναι λοιπόν προικισμένα με αντιοξειδωτικά ένζυμα.

Δεν αρκούν όμως μόνο αυτά! Γι’ αυτό δεν πρέπει να μείνουμε και εμείς αμέτοχοι. Υπάρχει πληθώρα αντιοξειδωτικών συστατικών που εμπεριέχονται στις τροφές και «μάχονται» κατά των ελευθέρων ριζών, προστατεύοντας μας από τα χρόνια εκφυλιστικά νοσήματα με τα οποία φαίνεται ότι συσχετίζονται. Μερικά από αυτά είναι ο καρκίνος, τα καρδιαγγειακά νοσήματα, η νόσος Αλτσχάιμερ, ο σακχαρώδης διαβήτης, οι παθήσεις του θυρεοειδούς αδένα, η σχιζοφρένεια, η διπολική διαταραχή, το σύνδρομο χρόνιας κοπώσεως κ.α. Επιπλέον τα αντιοξειδωτικά «μάχονται» και με τον χρόνο, αφού το οξειδωτικό στρες συνδέεται και με το γήρας.

♦  Ποια είναι όμως τα αντιοξειδωτικά των τροφών – προστάτες έναντι των ελευθέρων ριζών;

1. Βιταμίνη A: υπάρχει στην κόκκινη πιπέρια, στην γλυκοπατάτα, στο καρότο, στο μπρόκολο, στο σπανάκι.
2. Βιταμίνη D: υπάρχει στον σολομό, στην σαρδέλα, στον κρόκο του αυγού.
3. Βιταμίνη E: υπάρχει στα φυλλώδη λαχανικά, στο σπανάκι, στο αβοκάντο, στο σπαράγγι, στο μπρόκολο, στη γλυκοπατάτα, στη ντομάτα.
4. Βιταμίνη C: υπάρχει στην κόκκινη και πράσινη γλυκιά πιπεριά, στα ακτινίδια, στο πορτοκάλι, στο γκρέιπφρουτ, στις φράουλες, στα λαχανάκια βρυξελλών.
5. Φαινόλες: υπάρχουν στις σταφίδες , στα δαμάσκηνα, στα βερίκοκα.
6. Πολυφαινόλες: υπάρχουν στο τσάι, στο ελαιόλαδο, στα μήλα, στα ακτινίδια, στο ρύζι, στο κόκκινο κρασί.
7. Φλαβονοειδή: υπάρχουν σε κόκκους κακάο, στα μύρτιλα ,στις φράουλες, στο αλεύρι χαρουπιού.

Πηγή: Αντωνοπούλου Βάλια
Βιολόγος-Βιοτεχνολόγος, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
MSc Molecular Nutrition, Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο
 

Βιβλιογραφία:
Deavall, D.G., Martin, E.A., Horner, J.M., and Roberts, R. Drug-induced oxidative stress and toxicity. J. Toxicol. 2012; 2012: 13 pages DOI: http://dx.doi.org/10.1155/2012/645460.
Hennig, B., Ettinger, A.S., Jandacek, R.J. Using nutrition for intervention and prevention against environmental chemical toxicity and associated diseases. Environ. Health Perspect. 2007; 115: 493–495.
Hennig, B., Ormsbee, L., McClain, C.J. Nutrition can modulate the toxicity of environmental pollutants: implications in risk assessment and human health. Environ. Health Perspect. 2012; 120: 771–774.
Maria L.UrsoPriscillaM.Clarkson. Oxidative stress, exercise, and antioxidant supplementation. Toxicology, Volume 189, Issues 1–2, 15 July 2003, Pages 41-54.
H.M. Alessio, A.H. Goldfarb, G. Cao. Exercise-induced oxidative stress before and after vitamin C supplementation. Int. J. Sport Nutr. 7 (1) (1997), pp. 1-9.

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ